Telefon +48 669 972 452 - Adam

  Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Co mówią przepisy prawa na temat budowy parkingów?

Inwestycje w infrastrukturę drogową wiążą się nie tylko z budową nowych dróg lub ulic, ale także przygotowywaniem koniecznych miejsc postojowych oraz parkingów. W zależności od sytuacji są one projektowane z myślą o różnych pojazdach, a ich parametry wytrzymałościowe powinny być dobierane tak, by nie ulegały zbyt szybkiemu uszkodzeniu i dobrze znosiły przewidywane obciążenia. Rodzaj zastosowanej nawierzchni może być tu różny – od specjalnych kratek umożliwiających wprowadzenie roślinności po płyty betonowe. Niezależnie od przyjętego rozwiązania, wykonanie koniecznych prac będzie jednak oznaczało użycie kruszywa. W Kłodzku jest ono dostępne w ofercie firmy Mat-Trans. Przekonajmy się, jaka jest rola kruszyw i jakie ich rodzaje mogą być zastosowane przy budowie parkingów.

Jakie znaczenie ma zastosowanie kruszywa?

Użycie kruszywa jest konieczne do wykonania podbudowy pod konkretną nawierzchnię, a w wielu przypadkach również do ulepszenia i stabilizacji albo wymiany podłoża występującego w konkretnej lokalizacji. W zależności od sytuacji mogą one być dobierane na podstawie istniejących norm np. PN-B-11111 lub wytycznych stosowanych w branży np. opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a także dokumentacji przetargowej przedstawionej przez zleceniodawcę.

Co jest ważne w przypadku doboru kruszywa pod parking?

Wymogi wobec kruszyw używanych w przypadku konkretnej inwestycji wynikają z norm, które mają wówczas zastosowanie albo ze specyfikacji przedstawianej przez zleceniodawcę. Przy wyborze odpowiedniego materiału stanowiącego podlegający wymianie grunt rodzimy, warstwę podbudowy oraz nawierzchni pod uwagę bierze się przede wszystkim nośność podłoża przy danych warunkach wodnych, określaną jako G1, 2, 3 lub 4, ustalaną w odniesieniu do typu gruntu – wysadzinowego, wątpliwego, małowysadzinowego bądź bardzo wysadzinowego. Znaczenie ma także wskaźnik nośności podłoża CBR oraz oczekiwany dla nawierzchni moduł sprężystości wtórnej, określany zależnie od obciążenia.