Telefon +48 669 972 452 - Adam

  Email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

mask

Jakie cechy kruszywa warto wziąć pod uwagę?

Prowadzenie inwestycji budowlanych wymaga korzystania z materiałów o odpowiedniej charakterystyce, która będzie dostosowana do typu wznoszonego obiektu. Wśród substancji, które będą potrzebne przy realizacji większości obiektów i w największych ilościach szczególnie ważne okazują się kruszywa. W Kotlinie Kłodzkiej są one dostępne w ofercie firmy Mat-Trans, specjalizującej się również w przygotowywaniu dróg dojazdowych i parkingów. Przekonajmy się, jakie cechy kruszyw są najistotniejsze.

Jakie cechy kruszyw mają największe znaczenie?

Podstawowym parametrem branym pod uwagę przy wyborze odpowiedniego przy danym obiekcie kruszywa jest jego uziarnienie, które określa wielkość tworzących je fragmentów skalnych. Klasyfikacja prowadzona na tej podstawie pozwala też na podział materiałów na poszczególne grupy – najdrobniejsze piaski mające do 2 mm oraz żwiry, liczące sobie od 2 do 63 mm średnicy. Większy od nich jest kliniec (4 do 31,5 mm) oraz tłuczeń (między 31,5 a 63 mm), a także grys z wymiarami od 2 do 63 mm. Największymi z kruszyw naturalnych okazują się otoczaki, których wielkość może sięgać nawet 250 mm. 

Które z parametrów kruszyw bierze się pod uwagę najczęściej?

Poza frakcją wśród najistotniejszych cech kruszywa znajduje się kształt ziaren, gęstość tworzącego je materiału mineralnego oraz współczynnik nośności mierzony wskaźnikiem CBR (California Bearing Ratio). Istotna będzie zawartość pyłów, mrozoodporność i związana z nią nasiąkliwość, a ponadto wskaźnik pisakowy i odporność na ścieranie oraz rozdrabnianie. Wśród ważnych cech trzeba wymienić reaktywność alkaliczną oraz zawartość chlorków i związków siarki. Optymalne wartości tych parametrów są określane albo na podstawie mających zastosowanie w danym przypadku norm np. PN-B-11111, PN-EN 12620 lub PN-EN 13139, albo wytycznych przekazywanych przez wykonawcę lub inwestora. W drogownictwie najczęściej są to reguły opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.